Název:

Management projektů

Zkratka:MPR
Ak.rok:2014/2015
Semestr:letní
Studijní plán:
ProgramOborRočníkPovinnost
IT-MGR-2MBI-volitelný
IT-MGR-2MBS-volitelný
IT-MGR-2MGM-volitelný
IT-MGR-2MIN-volitelný
IT-MGR-2MIS1.povinný
IT-MGR-2MMI1.povinný
IT-MGR-2MMM-volitelný
IT-MGR-2MPV-volitelný
IT-MGR-2MSK-volitelný
Vyučovací jazyk:čeština
Informace veřejné:http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/MPR/public/
Informace pro zapsané:http://www.fit.vutbr.cz/study/courses/MPR/private/
Kredity:5 kreditů
Ukončení:zápočet+zkouška (písemná)
Výuka:
hod./sempřednáškasem./cvičenílab. cvičenípoč. cvičeníjiná
Rozsah:2640220
 zkouškatestycvičenílaboratořeostatní
Body:5600440
Garant:Kreslíková Jitka, doc. RNDr., CSc., UIFS
Přednášející:Kreslíková Jitka, doc. RNDr., CSc., UIFS
Cvičící:Kreslíková Jitka, doc. RNDr., CSc., UIFS
Květoňová Šárka, Ing., Ph.D., UIFS
Trchalík Roman, Mgr., Ph.D., UIFS
Fakulta:Fakulta informačních technologií VUT v Brně
Pracoviště:Ústav informačních systémů FIT VUT v Brně
Nahrazuje:
Řízení projektů systémů založených na počítačích (RPS), UIFS
 
Cíle předmětu:
  Získat reálnou představu o principech, smyslu, roli a ostatních aspektech řízení procesů v projektech IT. Pochopit vztahy řízení procesů k řízení projektů a k TQM (Total Quality Management). Vytvořit si jasné představy o potřebách úspěšného řízení projektů. Seznámit se s metrikami softwarových produktů. Seznámit se se základními standardy a normami projektového řízení. Seznámit se s metodami měření kvality procesů, s postupy implementace řízení procesů a se základními standardy a normami procesního řízení.
Anotace:
  Životní cyklus projektu. Znalostní oblasti projektového řízení. Procesně orientovaná organizace. Procesy projektového řízení. Základní pojmy řízení procesů. Vztah řízení procesů k řízení projektů a k celkovému řízení kvality. Aplikace procesů v řízení projektů. Programová podpora pro uplatnění procesů v projektovém řízení. Standardy a normy pro projektové a procesní řízení.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti:
  
  • Znalost základních metod softwarového inženýrství.
  • Znalosti vyšší matematiky.
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu:
  Student bude schopen: vytvářet plány a pomocné plány projektů, identifikovat monitorovací a řídicí mechanizmy projektů v IT, definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů. Student porozumí vztahům mezi řízením procesů a řízením projektů. Student se seznámí s posuzováním projektových a produktových procesů a porozumí technikám zdokonalování procesů.
Dovednosti, znalosti a kompetence obecné:
  
  • Student se naučí odborné terminologii v českém i anglickém jazyce.
  • Student se naučí vytvářet a řídit projekty ve velkém týmu.
  • Student se naučí dokumentaci, prezentaci a obhajobě výsledků v malém projektu.
Osnova přednášek:
 
  1. Úvod. Základní pojmy, proč je důležité projektové řízení, souvislosti projektového řízení.
  2. Principy uplatnění procesního přístupu k řízení projektů.
  3. Znalostní oblasti projektového řízení. 
  4. Proces definování projektu.
  5. Procesy plánování projektu.
  6. Procesy organizování projektu.
  7. Procesy provádění projektu
  8. Procesy kontroly projektu.
  9. Proces uzavření projektu.
  10. Principy zdokonalování procesů.
  11. Metody a postupy využívané v projektovém řízení. Kritický řetěz.
  12. Standardy a normy v projektovém a v procesním řízení.
  13. Softwarová podpora pro řízení projektů.
Osnova numerických cvičení:
 
  1. Seznámení s MS Project programovým produktem.
  2. Odhadování nákladů, stanovení rozpočtu a řízení nákladů projektu.
Osnova počítačových cvičení:
 
  1. Vytvoření plánu týmového projektu v MS Project programovém produktu.
Osnova ostatní - projekty, práce:
 
  1. Studenti pracují v týmech (až 10 studentů/tým), analyzují reálný problém a implementují jeho řešení jako řízený projekt.
  2. Zaznamenávají metriky procesů. Jsou průběžně kontrolovány milníky.
Literatura referenční:
 
  • Schwalbe, K.: Řízení projektů v IT, Computer Press, a.s., 2007, 720 s., ISBN 978-80-251-1526-8.
  • Schulte, P.: Complex IT Project Management, AUERBACH PUBLICATION, 2004, 314 s., ISBN 0-8493-1932-3.
  • A Guide To The Project Management Body Of Knowledge, Fifth Edition, Project Management Institute, 2013, ISBN 978-1-935589-67-9.
  • Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, 2. aktualizované a doplněné vydání, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4275-5.
  • Rosemann, M.: Process Management, Springer - Verlag, 2003, 337 s., ISBN 3-540-43499-2.
  • Dyba, T.: Process Improvement in Practice: A Handbook for IT Companies. Kluwer Academic, 2004, 113 s., ISBN 1-4020-7869-2.
  • Munson, C.: Software Engineering Measurement, AUERBACH PUBLICATION, 2003, 443 p., ISBN 0-8493-1503-4.
  • Goldratt, E.M.: Kritický řetěz, AFNOR, 2002, 265 s., ISBN 2-1246-5613-9.
  • Hallows, J.: Information Systems Project Management, AMACON, 2005, 288 s., ISBN 0-8144-7273-7.
Literatura studijní:
 
  • Ježková, Z., Krejčí, H., Lacko, B., Švec, J.: Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-1-7.
  • Lacko, B., Švec, J., Balatková, M. a kol. : Specifika technických projektů - Pracovní sešit k Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-2-4.
  • Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, 2003, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.
  • Vose, D.: Risk Analysis A Quantitative Guide Wiley, 2008, 735 p., ISBN-0: 0470512849, ISBN-3: 978-0470512845.
Kontrolovaná výuka:
  2 hodnocené domácí úlohy. Kontrolovaná účast na počítačovém cvičení. Hodnocený týmový projekt s obhajobou. Závěrečná písemná zkouška.
Průběžná kontrola studia:
  Dva domácí ohodnocené úkoly úhrnem za 10 bodů. Týmový projekt 30 bodů. Počítačové cvičení 4 body. Závěrečná zkouška 56 bodů. Průběžná kontrola řešení projektu vyučujícím.
Podmínky zápočtu:
  Pro získání zápočtu, a tím pro připuštění k závěrečné zkoušce, musí student odevzdat oba domácí úkoly, zúčastnit se počítačového cvičení, odevzdat projekt. Z domácích úkolů, počítačového cvičení a z projektu musí student získat z každého z těchto termínů minimálně 1 bod a získat celkově nejméně 20 bodů z domácích úkolů, počítačového cvičení a projektu.